Saturday, August 23, 2008

I serien 'ting som irriterer ved Dagbladet' ...

... har vi i dag kommet til Denne debatten er automatisk stengt for nye innlegg etter 48 timer.

Hva er det for noe egentlig? Det har jo ikke noe med noen tid som passerer, 48 timer eller noe annet, å gjøre. Bevis? Vel, i dag tidlig la de ut denne saken - det står at den ble lagt ut klokka 07:40. Jeg leste den da jeg kom på jobb ... og utover dagen så fulgte jeg litt med i debatten. (Ikke mye å gjøre på jobben i dag. :-) I kveld var jeg ute, på Mela-festivalen på Rådhusplassen og så på Standup-festivalen på Latter, og når jeg kom hjem for litt siden og sjekket Dagbla' igjen (har en nesten ekstrem lakenskrekk, og noe må jeg jo finne på ;-) så var debatten stengt. Med denne bisarre forklaringsteksten hekta på seg nederst.

Men det har jo ikke gått 48 timer. Det har ikke gått 24 engang, langt derifra.

Hvorfor gjør de sånn? Man skulle nesten tro at det var for å stoppe kjeften på folk hvis man syntes at debattantene skrev ting man ikke likte. Men denne debatten var da ikke så ille. Og det er uansett langt fra den eneste gangen jeg har sett at dette har blitt gjort.

Hvis det er det som er grunnen, så burde man kunne være ærlig nok til å si at man stenger debatten fordi folk har kommet med upassende innlegg, eller 'tonen' i debatten er feil, eller hva det nå er man ikke liker. Selv om man helt sikkert ville komme til å få litt pepper for det. Pinlig at redaksjonen er så ... barnslig, eller hva jeg skal kalle det (dårlig ord, men det er seint ... :-) at de løser det med et grep som dette. Et triks. Som de sikkert kan skylde på teknisk feil eller et eller annet sånt no'. Jeg synes det er ganske feigt og egentlig litt løgnaktig.

Ja ja, enda en grunn til å føle seg skuffa og bitter som Dagbla'-leser gjennom mange år. Ikke for at jeg egentlig syntes at jeg trengte flere, men.

3 comments:

Leisha Camden said...

For dem som måtte tenke i de baner: det er ikke nødvendig å legge inn en kommentar her hvor dere forklarer meg at jeg ikke er nødt til å lese avisa hvis jeg synes at den er så himla dårlig.

Det har jeg allerede skjønt. Jeg er ikke helt idiot, selv om forskjellen kanskje ikke alltid er like åpenbar.

Anonymous said...

Det der har jeg også lurt på/stusset over!

Kan de ikke ihvertfall skrive "Denne debatten kan bli stengt uten varsel" eller noe?

Leisha Camden said...

Ja, det hadde vært bedre ...

Det virker jo veldig rart for oss som lesere, når debatten har blitt litt kritisk eller ufin, whatever, så kommer det ikke noe innspill fra noen DB-ansatt på det (de poster jo av og til i debattene selv) men diskusjonen blir bare stengt, fordi det liksom har gått 48 timer. Det står jo det. Men rett over første innlegg i debatten står jo dato og klokkeslett da artikkelen ble lagt ut, så man ser jo så utrolig lett at det ikke stemmer.

Det er dessuten langt fra regelen at de stenger debatten etter 2 dager, for de fleste ganger stenger de dem aldri, så vidt jeg kan begripe.

Uprofesjonelt.