Thursday, September 18, 2008

Don't believe in global warming?

Don't think the temperature's changing much? Maybe not at all?

Think things are pretty much as they always have been? This warming stuff's just a bunch of hysterical environmentalists running around getting everyone all worked up?

OK. Take a look at this:

This is a palm tree growing on the property at 56, Glad's Road at Grefsen in Oslo, the capital of Norway. A palm tree. It is not growing in a pot. It is growing in the ground. It is a palm tree.

Yeah, sure ... there isn't less snow in winter these days than there used to be. First snowfall of the year on October 14th, and then snow on the ground till March - that would not be a totally bizarre and outlandish fluke.*

Right ...

*This really did happen the year I was born. Only a little over 30 years ago. 'Natural fluctuations' my shiny metal ass. >:-(

9 comments:

Leisha Camden said...

Photo taken on Saturday, September 13th, 2008.

Paz said...

so you have a metal prosthetic posterior >:-O,(try saying that fast 10 times), we had the wettest summer since the 80's we need a bit of that global warming here, damnit.

Paz said...

the shiny metal ass before incase you wonder at the reference

RHJ said...

Jeg leser og hører mye om at havet stiger og folk får problemer på grunn av det.

Men så sykler jeg ned til Huk og ser at Oslofjorden tydeligvis er immun mot slikt! ;-)

PS: Ikke dermed sagt at det ikke er noe i advarslene om klimafarene. Men det er all grunn til å tvile når Gro Harlem Brundtland sier det er umoralsk å tvile?

Leisha Camden said...

Paz: Global warming is a poorly chosen phrase. I wish it had never been called that. I prefer not to use it either, but it was just that 'warming' seemed so appropriate to the palm tree ... :-) Climate change is what we should all call it. And things are a-changing, there can't be any doubt about that.

I got the reference to my ass, thanks. ;-)

RHJ: Det er IMO grunn til å tvile på en god del av det Brundtland sier, med tanke på at hun tror på dette stråleallergiopplegget. Og hun er faktisk lege. Da tviler i hvert fall jeg på dømmekraften hennes ... og det synes jeg ikke er umoralsk å gjøre heller. Hvordan tror hun egentlig at vitenskapen har kommet seg dit den er i dag??

At havet evt. stiger er jo ikke det helt store problemet for oss her på berget. I Bangladesh derimot kommer de til å slite noe mer. :-(

RHJ said...

Tvilen er ikke et mål i seg selv, men et redskap for å finne sannhet?

Uansett er jeg (akkurat her) helt enig meg deg. De land som nå har problemer med øket vannstand, er mest fordi uvær (kanskje) har blitt verre og fordi land enkelte steder (kanskje) har sunket grunnet tapping av grunnvann!?

Leisha Camden said...

Tvilen er ikke et mål i seg selv, men et redskap for å finne sannhet?

Nettopp.

At været er i ferd med å bli verre er jeg dog ikke i den minste tvil om. Faktisk er jeg ganske så sikker på at - om jeg får si det på nynorsk - we ain't seen nothing yet.

En spennende tid å være ung i? Jeg er definitivt veldig glad for at jeg bor i Nord-Europa.

RHJ said...

Har ikke kineserne en artig forbannelse? - Måtte du leve i spennende tider!

PS: Ikke er jeg så sikker på om været faktisk blir verre. Det er utvilsomt flere som opplever verre vær. Men det kan like gjerne være fordi flere bor på utsatte steder!?

Leisha Camden said...

det kan like gjerne være fordi flere bor på utsatte steder!?

Gjør de det, da?

I den grad den massive overbefolkningen er det største problemet vi har i verden i dag, så er det vel forsåvidt riktig. Men IMO er det langt fra en tilfredsstillende forklaring.

Jeg er helt sikker på at klimaet er i ferd med å forandre seg. Det har jeg opplevd selv. Vinter nå er noe helt annet enn vinter da jeg var liten, og jeg har bare såvidt bikka tredve. Naturlige svingninger forekommer selvfølgelig, men ikke over så avsindig korte tidsrom.

Du er kanskje ikke sikker, men det er jeg ... dvs ikke noe poeng i å fortsette denne diskusjonen, tror jeg.