Wednesday, May 28, 2008

Mer moro med bensinprisene, del 1

Dagbladet har en artikkel i dag om at forskere mener at nordmenn ikke kommer til å slutte å kjøre bil på nåværende nivå før bensinprisen er oppe i 25 kroner. De har åpnet artikkelen for debatt og ikke overraskende har det rent inn med innlegg i voldsomt tempo. En meget underholdende diskusjon har det blitt. ;-) Jeg må bare dele noen av innleggene med ettertiden ... og eventuelt med halvinteresserte lesere som ikke orker å tvinge seg gjennom hele greia. ;-)

En person som kaller seg Bjarte har kommet frem til følgende analyse av 'grunnen til at folk har dårlig råd'. Jeg er dypt imponert, jeg tror aldri jeg har lest en så innsiktsfull analyse av den samfunnsøkonomiske utviklingen i Norge de siste 20 år noen gang. Fantastisk. Han skriver:

- Kristin Halvorsen
- SV
- AP
- Jens Stoltenberg
- Regjeringen
- Staten


Wow, sier jeg bare!!

'Fidelbag' har noe veldig fornuftig å si til dette. Jeg er så enig så enig. Folk klager over matprisene, og allikevel kaster vi tusenvis av tonn med mat her i landet hvert år. Det er trist at mine medborgere virkelig er så teite som de tydeligvis må være.

Fjollete innlegg! Hvem har dårlig råd? Se på alle de hysteriske folka som det kryr av i kjøpesentrene. De løper rundt og handler inn en masse unødige ting som de ikke trenger. Det gjør de bare for å føle seg så vellykket. Det kalles å kjøpe seg lykke.
Nei, sett heller opp drivstoffavgiftene og tving folk over på offentlige kommunikasjonsmidler - særlig i rushtiden.


'Hedde' skrev følgende, og jeg tror hun, evt. han, har veldig rett i dette. Men det er selvfølgelig noe 'folk flest' (argh!) ikke gjerne ønsker å innrømme.

Jobber med en polakk som forteller at i Polen koster bensinen ca 9 kr literen. Samtidig er gjennomsnittlig brutto årslønn ca 7000 kr pr mnd. Regnet om til norske forhold ville bensinen da kostet nesten 40 kr literen om vi hadde hatt samme kjøpekraft. Hva ville skjedd da? Det ville blitt verdens ende for alle nordmenn. Fremskrittspartiet ville fått flertall på stortinget etter første valg. For være helt ærlig så DRITER jeg oppi hva bensinen koster, jeg kjører uansett. De som klager mest over bensinprisen er de som nettopp har kjøpt seg en ny 50 tommer flatskjerm og som reiser til syden to ganger i året.
Hvorfor klager nordmenn så mye? Vi bor i en fredelig krok av verden, forskånet for krig og naturkatastrofer. Vi har mye penger, gratis helsestell og gratis utdanning. Jeg tror de som klager mest egentlig er misfornøyd med seg selv.......


Og selvsagt har denne 'Dta' fullstendig rett i sitt lille paradoks:

Ok: Vann på flaske til over kr 40.- per liter på bensinstasjonen, et produkt alle i Norge kan skaffe 100% gratis
Ikke bra: bensin på den samme stasjonen som er lagd av råolje henta fra havets bunn som aldri kan reproduseres til kr 15.-
Pussig - veldig pussig


Akkurat det der har jeg stussa litt på selv til tider.

No comments: